ECO kalkulátor

km-t vezetek 1 évben
Ft az üzemanyagárral
l/100km fogyasztással


Ft éves költség
Ft ECO-drive költség
Ft megtakarítás

Tegyünk érte

Bevezető

  • Az iparosodás kezdete óta intenzívebben használt fosszilis energiahordozók termikus hasznosítása jelentősen megnövelte a CO2-kibocsátást, a légköri üvegházhatást, és ma is közrehat az éghajlat szélsőségeinek kialakulásában. Az emberi eredetű CO2-kibocsátás jelentős részéért a gépkocsi-forgalom a felelős.
  • Tegyünk érte, hogy ne növeljük fölöslegesen az éghajlat CO2-terhelését!
  • A továbbiakban néhány példát mutatunk be arra, hogy ezt hogyan tegyük.
 

Gépkocsi vásárlás

altÚj vagy használt gépkocsi-vásárlás alkalmával, az internet használatával tájékozódjunk a jármű, fogyasztási és CO2-emissziós jellemzőiről. Az internet ugyanis minden más információs csatornánál gyakrabban frissíti aktuális információit. Úgy, mint az alábbi web-cím is:  http://www.dat.de/leitfaden/LeitfadenCO2.pdf

Az adott címen a németországi személygépkocsik idei első negyedéves adataihoz is hozzáférhetünk. Az útmutatóban közölt adatokat csak tájékoztató információnak tekintsük, gyakran előfordul ugyanis, hogy a Magyarországon forgalomba helyezett modellváltozat adatai különböznek a németországi modellétől!

Azonos lökettérfogatú gépkocsik között 40-50%-os különbségek is előfordulhatnak, főképp, ha használt gépkocsit választunk.

 

Ökológikus vezetéssel

altMintegy 10%-os üzemanyag-megtakarítás érhető el
Ezért az ökológikus vezetés mindenekelőtt anyagilag előnyös. Járművünk katalizátorra legalább 10 kilométeres út megtétele után éri el üzemi hőmérsékletét. Ha van rá lehetőség, ennél rövidebb utakra közösségi közlekedési eszközt használjunk.
Csökken a motorkopás
A gépkocsi igénybevétele csökken, ami élettartam-növekedéssel és a javítási altköltségcsökkenést von maga után. Tíz évnél fiatalabb gépkocsin kerüljük a motorkopást növelő, reggeli melegítő járatást
Javul az utazási élmény
A kevésbé forszírozott hajtás kisebb zajkibocsátással, a vezetési stressz csökkenésével, és a balesetek számának csökkenésével jár
Környezetkímélőbben utazunk
altMérhetően csökken a CO2-, és a károsanyag-kibocsátás, javul a környezeti levegő tisztasága, lassul a globális felmelegedés. 3 percnél hosszabb ideig tartó várakozás esetén, kapcsoljuk ki a gépkocsi-motort.

 

A tetőterhelés, és a gumiabroncs-nyomás befolyása

A tetőterhelés növeli a jármű légellenállását, ami többletfogyasztással jár. 120 km/h-ás tempóban a diagram szerint alakul üzemanyag-fogyasztás
altA mérések azt mutatják, hogy a sífelszerelés és a csomagok tetőn végzett szállítása 39%-kal is megnövelheti a jármű üzemanyag-fogyasztást
A gumiabroncsok légvesztése
alt A kisebb légnyomású abroncs szélesebb talpfelületen gördül,. Ez növeli a gördülési ellenállást, és üzemanyag-fogyasztást. Az nyomás-csökkenés és a fogyasztás-növekedés negyedév után, 10%-os is lehet

A szükségesnél kisebb légnyomást többlet-fogyasztás kíséri

altA megnövekedett talpfelületű abroncsokkal azonos sebesség eléréséhez több motorteljesítményre van szükség, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ez a gumiabroncsok légnyomásának rendszeres ellenőrzésével küszöbölhető ki. Célszerű az abroncsokat a névlegesnél 0,2 barral nagyobb nyomásúra fújni. Maga a gumiabroncs is lehet takarékosabb. A 225-ös tuning abroncs 195-ös Michelin Energy-re cserélésével a járműtömeg, a lég-, és a gördülő ellenállás egyaránt csökken. Mindez 20%-os üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé.
 

A forgalomban takarékosan közlekedjünk

A célszerű haladási sebesség, és az ennek megfelelő fokozat megválasztása
altA mielőbbi direkt fokozatba kapcsolást energia-megtakarítás kíséri. A korszerű gépkocsik fokozatelosztása olyan, hogy a városi forgalomban is lehet 5-ik fokozatban haladni. Városközi forgalomban járművünk fogyasztása és CO2-kibocsátása 80-110 km/h közötti tempóban a legkedvezőbb. Úgy, hogy 80-nal 25%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztunk, mint 110-zel.
 

A legtakarékosabb, ha olyan úton járunk, amit meg sem teszünk

altA navigációs helymeghatározó készülékek napjaink okos találmányai. Nemcsak biztosan célba vezetnek bennünket, hanem a fölösleges utaktól való megkímélésükkel, sok-sok liter üzemanyagot is megtakarítanak nekünk.
Ha még nincs GPS-készüléke, mielőbb szerezzen be egyet. Nem fogja megbánni.
Hegyi utakon célszerű 60 km/h-ás sebességgel haladnialt
Hegyi utakon, elegendő legfeljebb 3/4-éig benyomott gázpedállal haladni. A motornak ilyenkor 30%-kal kevesebb üzemanyag is elegendő.
Menetellenállások
altA gépkocsi haladási sebességével arányosan növekszik a gördülési, hatványozottan nő a légellenállás, és a harmadik hatványon (köbösen) növekszik, az üzemanyag-fogyasztás.

 

Az ökológikus vezetés hatása jól mérhető

Toló üzemben az üzemanyag-befecskendező kikapcsol
altMa már a gépkocsik többsége toló üzemi kikapcsoló-rendszerrel van ellátva. Gázelvételkor ezért, a fordulatszám percenként 1500 körüli értékre, a fogyasztás pedig a minimumára esik vissza.
1,8l lökettérfogatú benzinmotor fajlagos fogyasztásának jelleggörbéialt
Mint a diagramból kitűnik, a benzinmotorok (és a dízelmotorok is) 1500-3500/min fordulatszám-tartományban, 3/4-ig benyomott gázpedál-állásban működnek a leggazdaságosabban.

 

Az ökológikus vezetés csökkenti a fogyasztást, a CO2-t, és a zajt

altBenzinmotor, különböző fokozatban, 50 km/h sebességen mért fogyasztása
A legnagyobb sebességfokozatban a 2 literes motor 36, a 2,5 literes motor 38 %-kal kevesebb üzemanyaggal is beéri
altFogyasztás-csökkenés = CO2-kibocsátás-csökkenés
Az üzemanyag-fogyasztás csökkenés, automatikusan CO2-kibocsátás-csökkenést, személyes klímavédelem-javítást jelent.

Zajkibocsátás
Egy, 4000/min fordulatszámú személyautó zajkibocsátása 20 darab, 2000/min fordulatszámon működő személygépkocsi motorjának zajhatását is felülmúlja

alt