ECO kalkulátor

km-t vezetek 1 évben
Ft az üzemanyagárral
l/100km fogyasztással


Ft éves költség
Ft ECO-drive költség
Ft megtakarítás

ECO driving tippek

TIPP 1: Ön is csökkentheti a fogyasztást, és a szennyezést….

A környezetkímélő, takarékos vezetés több apró rövid időn belül elsajátítható “titkot” jelent. Bármilyen gépkocsinál, a vezetési stílus kismértékű módosítása a leghatékonyabb, csak Öntől függő módszer a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2 kibocsátás csökkentésére. A legfontosabb két lépés a tanulásban a “kis cipős” vezetés elsajátítása a “46-os cipő” helyett, illetve a tüzelőanyag-fogyasztás tankolásonkénti kiszámítása, értékelése. Az előbbit másképp “tojás gázadásnak” is nevezik (mintha egy tojást tennénk a gázpedált mozgató cipő, és a pedál közé). Az eco-driving, azaz az előbbi, egyszerű, óvatos, kíméletes gázadagolással megvalósítható vezetés elsajátítása általában 15 % körüli tüzelőanyag fogyasztás csökkenést eredményez.

 

TIPP 2: Kerülje az agresszív vezetést (nagy gyorsulás, nagy fékezés)

A nagy gyorsítások, és hirtelen fékezések, amelyet gyakran “menekülő nyúl” stílusnak is neveznek, jelentős tüzelőanyag-fogyasztást, és ezzel tankolási költségnövekedést okoz. Az amerikai környezetvédelmi hivatal véleménye szerint a finom, lágy fékezés és gyorsítás mintegy 33% tüzelőanyag-fogyasztás csökkenést okoz, azaz kb. 100 Ft literenkénti tankolási költség megtakarítást is eredményez. Néhány másodperces erőszakos gyorsítás néhány percig tartó nagyobb sebességű haladásnak felel meg. Különösen a jelentős fogyasztásnövekedést okozó kanyarodásnál igyekezzen lágyan fékezni, és finoman gyorsítani. Törekedjen a megfelelő követési távolság tartására. A takarékos vezető a hirtelen sebesség változás elkerülésével nem csak a gépkocsi energia igénye csökken, de jelentősen javul a közlekedés biztonsága is.

 

TIPP 3: Igyekezzen egyenletes sebességgel vezetni

Jobb a forgalom hullámzását is csökkentve, lassan, de folyamatosan haladni, mint felváltva száguldani és állni. Sokkal nagyobb fogyasztást okoz álló helyzetből felgyorsítani, mint állandó sebességgel haladni. Tény, hogy 20%-al nagyobb az energia-igénye az álló helyzetből, azaz 0 km/h-ról történő gyorsításnak, mint a lassú menetből, például 10 km/h-ról történő gyorsításnak. A kamionvezetők, a 10 fokozatú nyomatékváltó használatának csökkentésére is rendszeresen alkalmazzák a módszert. A legalacsonyabb fogyasztás elérésére törekvő “szuper” vezetők a megállás elkerülésre érdekében, messze előre nézve, előre kalkulálva a legnagyobb lehetséges kigurulással vezetik a gépkocsit, amely a legnagyobb tüzelőanyag-fogyasztás csökkenést biztosítja.

 

TIPP 4: Haladjon “zöld hullám”-ban

A forgalomirányító közlekedési jelzőlámpák általában össze vannak hangolva. Megfelelő sebességgel haladva több egymás utáni lámpás kereszteződésen is megállás nélkül, zöld lámpával lehet áthajtani. Nagyobb sebesség esetén a következő kereszteződésnél lassítani kell, esetleg meg kell állni. A közlekedésszervezők célja a lámpák működésének közlekedési dugót csökkentő, folyamatos haladást biztosító kialakítása. Így az állandó sebességgel való haladás azzal is csökkenti az energia igényt, hogy segít a piros lámpa elkerülésében.

 

TIPP 5: Csak nagyobb sebességnél használjon légkondicionálót

A légkondicionáló jelentősen, akár 20%-al is növelheti a tüzelőanyag-fogyasztást. Tény, hogy a légkondicionáló 4-5 liter tüzelőanyagot fogyaszt egy tank benzinből. A lehúzott ablak is növeli a légellenállást, és ezzel a tüzelőanyag fogyasztást. Akkor mi a teendő? Alacsonyabb sebességnél (40-60 km/h között), például városi forgalomban az ablak nyitása hatékonyabb eljárás. Nagyobb sebességnél (60 km/h felett) viszont a lehúzott ablak nagyobb fogyasztásnövekedést okoz, mint a légkondicionáló, azaz kapcsoljuk be inkább a klímát. Más hatékony kiegészítő módszer a belső levegő keringetés használata, mert a már lehűtött levegő hidegen tartása kisebb energiát igényel, azaz kisebb fogyasztásnövekedést okoz, mint a forró külső levegő hűtése.

 

TIPP 6: Haladjon országúton optimális sebességgel

A 90 km/h-nál nagyobb sebességgel való haladás érdemben növekvő tüzelőanyag-fogyasztást okoz. Az amerikai környezetvédelmi hivatal álláspontja szerint 10 km/h sebesség növekedés akár 10 % fogyasztásnövekedést is okozhat. A városi és országúti (autóút és autópálya) sebesség korlátozások betartása 7-25 %-kal alacsonyabb tüzelőanyag-fogyasztást eredményez.

 

TIPP 7: Használja a sebsség tartót (cruise control)

Városon kívüli haladáskor  egyenletesen, felesleges gázpedál mozgatás nélkül célszerű tartani a sebességet. Mérések szerint, sík terep viszonyok között ez mintegy 7% fogyasztás-csökkenést eredményez. Hegyvidéken a “cruise control” dombra fel, gyorsít, dombról lefelé viszont lassít, amely jelentősen növeli a tüzelőanyag felhasználást. Azaz a “cruise control”-t az útviszonyoktól függően kell alkalmazni. Évente 10.000 km-t vezetve “cruise control”-lal, mintegy 60 liter, azaz 1 tank tüzelőanyag (15-18.000 Ft) takarítható meg.

 

TIPP 8: Használja a műholdas navigációs rendszereket

Az autózás, utazások, például a hétvégi bevásárlás célirányos megtervezése, egy utazásba szervezése hozzájárul a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2 kibocsátás csökkentéséhez. Az utazás tervezés alapfeltétele a gépkocsizási igények egy útba szervezése mellett a megfelelő navigációs rendszer beszerzése és alkalmazása. A korszerű rendszerek nem csak a legrövidebb elméleti utat, de a pillanatnyi forgalmi viszonyoknak, útakadályoknak megfelelő, dinamikusan legrövidebb utat biztosítják. Ezen túl segítségükkel a hétvégi bevásárlás még kényelmesebb is lehet.

 

 

TIPP 9: Álló gépkocsival kerülje a motor járatását

Az alapjárat is tüzelőanyagot fogyaszt, ugyanakkor a gépkocsi mozdulatlan, azaz a szokásos értelemben vett tüzelőanyag-fogyasztás a legkedvezőtlenebb (tart a végtelenhez, matematikailag értelmetlen). Hosszabb idejű állás esetén célszerű a motor leállítása, mert a gépkocsi üresjáratban óránként akár 1,8-2,0 liter tüzelőanyagot fogyaszt. (A korszerű gépkocsik automatikusan leállítják és indítják a gépkocsi motorját.) Örökös kérdés, hagyományos gépkocsi esetén mennyi is a “hosszabb” idő? Ököl-szabályként kezelhető, hogy 30-60 másodpernél hosszabb megállás esetén megéri a motort leállítani és újra indítani. Az idő felmérésben egyre gyakrabban segítenek a jelzőlámpák mellé helyezett várakozási időjelzők. Nagyon fontos azonban, hogy a motor leállítása ne veszélyeztesse a közlekedésbiztonságot (ne állítsuk le a motort a forgalomban, vagy például gyerekek ki-be szálláskor, kisebb áruk ki-be pakolásánál).

 

TIPP 10: Vásárolja meg előre útengedélyét

Az európai közlekedési területén is fokozatosan nőnek a külön engedély alapján megközelíthető, használható területek, övezetek, utak (pl. fizető autópályák, védett városi területek, alagutak, stb.). Érdemben csökkenthető a gépkocsi várakozása, üresjárati üzeme, és ezzel fogyasztása az engedélyek előre történő megvásárlásával. Egyes országokban külön “cruising speed line” áll rendelkezésre az engedélyt előre megvásárló gépkocsik akadálymentes áthaladására.

 

TIPP 11: Használja a lehetséges legmagasabb sebességfokozatot

A gépkocsikat úgy tervezik, hogy azok akár álló helyzetből is az induláshoz, gyorsításhoz elegendő nyomatékot, teljesítményt biztosítsanak, miközben e fokozatokban a gépkocsi tüzelőanyag-fogyasztása meglehetősen magas. Az un. túlkapcsolás (alacsonyabb fordulatszámon történő feljebb kapcsolás) esetén a gépkocsi motorjának fordulatszáma alacsonyabb tartományba kerül, ahol a motor hatékonyabban, kisebb tüzelőanyag-fogyasztással üzemel. Az alacsonyabb fordulatszám ugyanakkor csökkenti a motor kopását, CO2 kibocsátását is. Egyenletes sebességű üzem esetén a magasabb fokozat választása egyértelműen csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást.

 

TIPP 12: Ne álló helyzetben melegítse a gépkocsit

A mai, korszerű gépkocsikat nem kell külön bemelegíteni. Akár a leghidegebb hőmérséklet esetén is mindössze 30 másodperc, álló helyzetű bemelegítés után a gépkocsival el lehet, el kell indulni. Ez az idő elég, hogy a motor kenőrendszere üzemkész állapotba kerüljön. Egy gépkocsi sokkal gyorsabban éri el optimális üzem meleg állapotát futás közben, mint álló helyzetű bemelegítés esetén. A mai gépkocsik hatékonyan működnek a bemelegedés fázisában is. Célszerű azonban a bemelegítés fázisában, az első pár percben kerülni az intenzív gyorsításokat. Ugyanakkor a motor indítása előtt nem kell a gázpedálra lépni! A kedvezőtlen bemelegítési fázis kimaradása érdemi fogyasztás és CO2 kibocsátás csökkenést eredményez. Ezt szolgálja például az utazások összekapcsolása, egy útba szervezése.

 

TIPP 13: Tartsa hidegen

Nyáron, napsütésben a lezártan parkoló gépkocsiban a hőmérséklet pár perc alatt 20-60 fokra emelkedhet. Ennek kompenzálására aktívabb légkondicionáló használat, és ebből kifolyólag magasabb tüzelőanyag-fogyasztás szükséges. Azaz a gépkocsi hidegen (hűvösen) tartása is hozzájárulhat a fogyasztás, CO2 kibocsátás csökkentéséhez. Azaz a felforrósodott gépkocsi belső levegőjének hűtésére az ablakokat indulás előtt mindig engedjük le. Nyáron próbáljunk árnyékban parkolni. Érdemes mérlegelni a belső teret árnyékoló eszközök beszerzését is. Az utcai parkolás helyett garázsba állni, szintén fogyasztáscsökkentési lehetőség.

 

TIPP 14: Figyeljen a “Check Engine” jelzésre

A mai korszerű gépkocsik érzékeny, a jármű működését folyamatosan ellenőrző, felügyelő fedélzeti diagnosztikai rendszerrel rendelkeznek. Ha a rendszer riasztást ad (Check Engine lámpa világít vagy villog) nagy valószínűséggel megnövekedett a károsanyag-kibocsátás, és ezzel a tüzelőanyag-fogyasztás, CO2 kibocsátás is. Például az oxigénérzékelő meghibásodása esetén a diagnosztikai rendszer “vészhelyzet”-be kapcsolja a motor vezérlését, amely szintén jelentős fogyasztás növekedéssel jár. Az oxigénérzékelő javítása (kicserélése) akár 40 % fogyasztás csökkenést is eredményez. A “Check Engine” lámpa jelzésekor mielőbb keresse fel a szakszervizt, ezzel is csökkentheti a környezet szennyezését.